Miloš Forman |
„Příjemné myšlenky nevyžadují svobodu, potřebují ji právě ty nepříjemné.“
Po studiích na FAMU pracuje v televizi, ještě dříve však spolupracoval s Martinem Fričem, známým prvorepublikovým režisérem. Jeho pečlivá práce začala nést první úspěchy. Nebyl „pouze jen“ režisérem, scénáristou a profesorem, ale v roce 1954 hrál ve filmu Stříbrný vítr, dále i ve filmu Dědeček automobil (1957), Hořkost (1986), New Year's Day (1989) a Rabín, kněz a krásná blondýnka (2000).
Filmová tvorbaNa plátna kin se dostává roku 1963 film Černý Petr, který režíroval, a ke kterému napsal hudbu Jiří Šlitr. V zahraničí se mu dostává mnoha ocenění. V hlavě se mu však rodí film s konečným názvem Lásky jedné plavovlásky (1965) a byl nominován na Oscara a na Zlatý glób, jehož kameramanem byl již Miroslav Ondříček, který je „dvorním“ kameramanem Miloše Formana. Film Hoří, má panenko (1967) byl opět nominován na Oscara, ale tehdejší režim v roce 1968 ho zakázal. Jeho debut však byl film Konkurs.Po bratrské pomoci vojsk Varšavské smlouvy chránit socializmus odchází v roce 1968 z Československa do USA. Taking Off je jeho americkou prvotinou (jedná se vlastně o předělávku filmu Konkurs) a byl v Americe propadákem. Na mysli však neklesá a natáčí film Přelet nad kukaččím hnízdem a film získává hned pět Oscarů a čtyřmi Zlatými glóby (M. F. obdržel Oscara za režii). Jeho příspěvkem do filmu, který se zabývá Olympiádou v Mnichově, byla reportáž o desetiboji. Následují filmy Hair a Regtime. Poté přichází velkolepý film Amadeus (1984), který jede natáčet do Prahy. Soudruhy s tím „živel“ Forman nikterak nenadchnul. Amadeus je oceněn osmi Oskary. Mezi další filmy, které režíroval, patří film Valmont (1989), který byl přijat velmi chladně. V devadesátém druhém roku se podílí na Proč Havel? (1991). Film Lid versus Larry Flint (1996) jej vrací do plného slunce amerického showbyznysu. Vzniká další formanův film Muž na měsíci, to už se však píše rok 1999. Za režii a nejlepšího herce v hlavní roli byl opět nominován na Oskary J. Carrey a A. Kaufman se stejným dnem narození. Goyovy přízraky (2006), kde předvedli svůj výkon v hlavních rolích Javier Bardemem a Natalie Portman, jsou zatím jeho posledním světově známým filmem. Autor: Natálie Růžičková |